donderdag, februari 2, 2023
Lucky Block Casino
Voetbal247.nlCompetitiesTweede DivisieVoetbal247 Visie | Is FOX Sports wel zo'n zegen voor de Tweede...

Voetbal247 Visie | Is FOX Sports wel zo’n zegen voor de Tweede Divisie?

In Voetbal247 Visie bieden we een podium voor columns en opiniërende artikelen, waarbij we zowel trainers, (oud) spelers, fans en andere zogenaamde dan wel zelfbenoemde kenners de gelegenheid bieden om hun opvattingen, ergernissen en al hetgeen opvalt voor het voetlicht te brengen. Ditmaal schijnt Voetbal247’s Jelmer Geerds zijn licht over de deal tussen de CV Tweede en Derde Divisie (CVTD) en FOX Sports / Southfields.

In 2016 sloot de Tweede en Derde Divisie CV een samenwerking met FOX Sports, Southfields, sportmarketingbureau Sports Exposure en CWO Consultancy & Marketing en droeg daarmee haar uitzendrechten van de Tweede Divisie en exclusiviteit over. Over ruim anderhalf jaar loopt het vijfjarige contract af. Ik vraag me af wat de deal de clubs uit de Tweede Divisie nu daadwerkelijk heeft opgeleverd.

Financieel zijn de clubs er immers nauwelijks wijzer van geworden. Een substantiële vergoeding stond niet tegenover het overdragen van de uitzendrechten, de clubs hoopten vooral op meer ‘exposure’, of te wel: aandacht voor sponsoren en naamsbekendheid van de club. Het was bovendien al jarenlang een wens geweest om een overkoepelend samenvattingenprogramma te creëren en via FOX Sports kwam die mogelijkheid er eindelijk.

Natuurlijk klinkt het hartstikke mooi: semi-profs die op een landelijke zender worden uitgezonden. De realiteit is echter dat de beelden alleen beschikbaar zijn voor mensen met een betaald abonnement op FOX Sports. En dat is te merken in de kijkcijfers. Gemiddeld trekken de liveduels op zaterdagmiddag pakweg 15 duizend kijkers. Naar de samenvattingen, vanaf dit seizoen uitgesteld en verbannen naar FOX Sports 2 om 13.00 uur, keken afgelopen zondag op dat moment welgeteld 4 duizend kijkers..

Tegenover die ‘exposure’ staat wel dat de clubs niet meer de baas zijn over hun eigen wedstrijdbeelden. Supporters moeten bovendien nu tot zondagmiddag wachten voordat ze de samenvatting van hun favoriete team kunnen zien op FOX Sports. Die samenvatting is – eerlijk is eerlijk – overigens wel van hoogwaardige kwaliteit alleen wat aan de korte kant. Omdat FOX Sports de exclusieve rechten heeft, mogen regionale omroepen niet met een camera langs het veld staan, hoewel sommige omroepen de afgelopen jaren een deal sloten met FOX Sports waardoor zij de samenvatting integraal mogen overnemen en diverse commentatoren van de regionalen bijklussen bij FOX Sports.

Daarnaast beheert Eyecons, een gezamenlijk bedrijf van Southfields en Sports Exposure, het officiële kanaal van de Tweede Divisie via tweededivisie.nl. Wellicht ben ik als hoofdredacteur van Voetbal247.nl gekleurd in mijn visie, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat clubs daar tevreden mee zijn. Natuurlijk, de wedstrijdbeelden die er te vinden zijn, zijn prima. Maar bij de overige content krijg ik altijd heel sterk het gevoel dat deze gemaakt is door ‘professionals’ zonder feeling voor het topamateurvoetbal. Redacteuren wiens hart ligt bij de Eredivisie, bij het buitenlands voetbal, maar niet op de Boshoek, sportpark Schildman of op Panhuis. Je merkt het door het gebrek aan achtergrondkennis in artikelen, het niet herkennen van opvallend nieuws en in de keuze voor live-wedstrijden op zaterdagmiddag. Dat is overigens niet alleen mijn mening, maar hoorde ik ook terug van communicatiemensen en bestuursleden binnen diverse clubs.

Dat merk je vooral in de zomer. In de voetballoze weken wordt er niet of nauwelijks omgekeken naar tweededivisie.nl door de eindverantwoordelijken. Het is ook niet verwonderlijk, want we moeten niet vergeten dat de CV Tweede en Derde Divisie haar rechten heeft overgedragen aan een commercieel bedrijf. Dankzij deals met FOX Sports, ARAG en de Telegraaf wordt er geld verdiend aan de beelden van de Tweede Divisie, al zien de clubs daar niet of nauwelijks iets van terug. Omdat aan andere content dan wedstrijdbeelden nauwelijks iets te verdienen valt door Eyecons, krijgen die ogenschijnlijk weinig aandacht van de redactie. De samenwerking met ELF Voetbal, waar interviews één op één van worden doorgeplaatst op tweededivisie.nl, verbloemt de leegte op tweededivisie.nl nog enigszins.

Ik vind dat opmerkelijk en het geeft te denken voor de toekomst. Veel clubs in de Tweede Divisie hebben een prachtig clubkanaal, fraai vormgegeven, prima interviews en zichtbaar met veel clubliefde gemaakt. Het moet toch mogelijk om vanuit diverse clubs enkele handige mediamensen af te vaardigen en een eigen redactie te formeren? Afspraken maken over de lengte en vormgeving van samenvattingen, enkele uren na de wedstrijd op een server zetten en monteren tot een eigen samenvattingenprogramma. Of zoek desnoods de samenwerking met een partij als FC Afkicken, of met enkele regionale omroepen. In dat licht zou het een uitstekend programma zijn om te maken vanuit ‘RPO-exchange’, het nieuwe gegevens- en content-uitwisselingsplatform van de gezamenlijke regionale omroepen.

En het moet bovendien, met al die bedreven sponsorwervers van de verschillende businessclubs, toch mogelijk zijn om enkele sportminded bedrijven, zoals TOTO, Rabobank of een landelijke supermarktketen, te binden aan de Tweede en eventueel de Derde Divisie?

Ik ben ervan overtuigd dat een eigen samenvattingenprogramma, het zelf beheren van tweededivisie.nl en het zelf werven van sponsoren de Tweede Divisie veel meer kan brengen dan de huidige deal. Zowel financieel als qua exposure.

Reageren? Dat kan hier.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor een of meerdere nieuwsbrieven. je ontvangt dan de nieuwste updates. Uitschrijven kan uiteraard op elk gewenst moment.

Lees ook deze artikelen

POPULAIR

Live Games Sidebar

RECENT TOEGEVOEGD