Koninklijke HFC heeft van de KNVB een verbod opgelegd gekregen om met de naam van hoofdsponsor Scotch Whisky International op het shirt te spelen. Het Haarlems Dagblad meldt echter dat de club uit de Tweede Divisie dit weekend gewoon met de naam van de sponsor op het shirt.
Koninklijke HFC overtreedt bewust de regels van de KNVB
Het verbod werd nog voor de start van de Tweede Divisie opgelegd door de KNVB. Afgelopen weekend speelde de club uit Haarlem daarom zonder Scotch Wisky op het shirt in de wedstrijd tegen Kozakken Boys. Zondag treedt de formatie van trainer Ted Verdonkschot aan tegen FC Lienden en dan prijkt de naam van de sponsor wel op het shirt. “We wilden de zaak niet op de spits drijven. De KNVB heeft ons inmiddels laten weten dat hun standpunt onwrikbaar is. We kunnen deze kwestie alleen op de agenda krijgen door de regels van de KNVB te overtreden”, legde voorzitter Gert-Jan Pruijn uit in het Haarlems Dagblad.
Reactie van de KNVB
Tegenover de dagkrant laat een persvoorlichter van de KNVB weten dat er een verschil is tussen het sponsoren van bijvoorbeeld een competitie, zoals de Jupiler League, en het sponsoren van een voetbalclub. “Alcoholreclame-uitingenmogen wel gericht zijn op de beleving van de fans maar geen link hebben met de actieve sportbeoefenaars of hun attributen”, aldus de verklaring van de voetbalbond. Volgens voorzitter Pruijn is Scotch Whisky International, sinds dit seizoen sponsor van Koninklijke HFC, helemaal geen drankmerk, maar een investeringsmaatschappij. “Onze sponsor produceert of verkoopt geen alcohol. Sterker nog, het is beter om de whisky juist niet te drinken want dan worden die flessen alleen maar meer waard.”
Koninklijke HFC speelt tegen Lienden ‘gewoon’ met shirtreclame van sponsor Scotch Whisky International. Ondanks verbod van KNVB. #hfclie
— HDsport (@HDsportredactie) 17 augustus 2016